El passat dijous 14 de maig FaPaC i Escola Pública Reus i Baix i Baix Camp van organitzar una sessió participativa que va aplegar a vint-i-cinc persones, representants de partits polítics (REN –Reus Esquerra Nacional -, PSC, CUP, Movem Reus, Llista Unitària, denouReus, ARA Reus) pares, mares, docents, amb l’objectiu de reflexionar sobre l’educació a Reus i copsar la sensibilitat dels futurs responsables polítics de la ciutat i demés membres de la Comunitat Educativa davant d’un tema tant transversal i fonamental com és l’educació a la nostra ciutat.
La dinàmica va partir de la definició de la Carta de les ciutats educadores on es parla de la ciutat educadora com aquella que acompanya a aprendre, intercanviar, compartir i, per tant enriquir la vida dels seus habitants, de tots els seus habitants, atenent especialment als infants i joves, però amb voluntat decidida d’incorporar a persones de totes les edats a la formació al llarg de la vida.
En un moment en què els partits polítics i els moviments socials parlen, més que mai, del concepte “participació”, aquest fet insòlit, al Centre Cívic Llevant, va permetre reunir a les set formacions polítiques esmentades i a un grup de persones de diferents perfils de la comunitat educativa. Més enllà d’aprofitar aquest espai com una ocasió més per difondre els diferents programes electorals al bell mig de la campanya i acceptant de jugar a la dinàmica que els hi vam proposar, els vint-i-cinc assistents, inclosos els polítics, varen ser capaços de dialogar, compartir i arribar a certs consensos i propostes en l’àmbit de l’educació des del municipalisme.
Durant dues hores, i amb una divisió heterogènia dels participants en petits grups, es va desenvolupar una dinàmica enriquidora on tothom va poder expressar, de manera còmoda, les seves opinions i reflexionar al voltant de tres eixos que SOS i FaPaC van plantejar per centrar el debat:
- Reus com a ciutat educadora.
- La zonificació escolar a la ciutat.
- L’equitat i l’equilibri als centres educatius
Després del diàleg i guiats pels dinamitzadors de l’acte, amb una actitud proactiva, es van aconseguir consensuar una cinquantena d’idees, propostes i reflexions.
SOS Escola Pública agraeix als participants l’actitud i l’esperit constructiu que ens va possibilitar arribar a unes conclusions amb un ampli marge de consens. Valorem molt la participació horitzontal de polítics i ciutadans en abordar un tema tant complex com l’educació a la ciutat, i celebrem que tots plegats haguem realitzat un exercici de democràcia participativa, on els ciutadans i polítics han dialogat de temes fonamentals per la ciutadania.
Aquí us deixem l’informe final de la Taula Rodona.
Taula Rodona: “Educació i municipalisme a Reus”. Informe de resultats