Catorze de setembre de 2015, inici de curs acadèmic. Fa poc la consellera d’Ensenyament Irene Rigau es congratulava de que el curs 2015/16 al sistema educatiu català hi hauria gairebé 13.000 alumnes més que el curs passat amb 790 docents més que el curs 2014-2015. Com sempre la senyora Rigau dòna xifres de forma interessada, engrandeix aquelles dades que la beneficien com a gestora i obvia aquelles que enfosqueixen la seva trajectòria al front de dita conselleria.
Aquest curs 1,56 milions d’alumnes no universitaris rebran formació al sistema educatiu català, amb una plantilla de 1.500 docents menys que el 2011, mentre que han entrat en el sistema 30.000 alumnes més, solament als centres públics des del mateix any. A aquesta excel·lència del sistema educatiu, cal sumar-li 996 barracons repartits en 90 centres a tot el territori i 5.120 docents incorporats el mateix dia de l’inici de l’activitat lectiva als centres, dilluns 15 de setembre, dada que confirma el profund despreci que la conselleria otorga a la funció docent. Qui necessitat temps per preparar el treball, conèixer el centre, reunir-se per decidir accions educatives?.
Per acabar, solament recordar l’última perla de la senyora Rigau: “La qualitat real de l’ensenyament la determina un docent. Davant d’un alumne el mestre ha de saber de tot” (…) No ens podem encallar en la ràtio o en els recursos, que és cert que són importants” (Jornada de Professorat de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna) . Menys mal que reconeix que disposar de recursos és important, però com sempre oblida que la massificació a les aules, la guetització dels centres i la manca de recursos no és que siguin importants per definir la qualitat, i la salut, d’un sistema educatiu, en són fonamentals.
Bon inici de curs a tothom
Josep M Bofarull
SOS Escola Pública Reus i Baix Camp